Heineken halveert aantal ongevallen met veiligheidsmanagement
 
‘Veilig werken, serious business’, in gesprek met de veiligheidskundige van Heineken
 
Onlangs organiseerde Veilig Gedragen een event rondom Veiligheid & Gedrag. Hierbij deed Marco Löhrer, veiligheidskundige bij Heineken, al kort een boekje open over veiligheidsmanagement bij Heineken. In een interview legde hij verder uit hoe Heineken, als derde bierbrouwer ter wereld, omgaat met de veiligheid van haar medewerkers. Neem een kijkje in de keuken bij Heineken en lees hier hoe de multinational inspeelt op risico’s en medewerkers actief betrekt bij creëren van een veilige werkomgeving.
 
Gezond kritisch
Veiligheid staat bij Heineken hoog in het vaandel. Het is een bedrijf dat altijd op zoek is naar verbetering. Wat vorig jaar de maatstaf was, is dit jaar niet goed genoeg meer. ‘Veel mensen denken dat een multinational als wij alles perfect voor elkaar heeft. Dat is absoluut niet het geval. Ik ben gezond kritisch genoeg om te zien dat we nog veel verbeterslagen kunnen maken.’

De afgelopen jaren is er extra aandacht besteed aan het voorkomen van ongevallen. Het aantal ongelukken bij Heineken Nederland is in het afgelopen jaar bijna gehalveerd ten opzichte van 2012. Dit wordt gemeten aan de hand van de ongeluksfrequentie (aantal ongevallen per honderd voltijdswerknemers). Met een ongeluksfrequentie van 0,6 ligt Heineken Nederland zelfs ruim onder de doelstelling van Heineken wereldwijd. De meeste ongelukken vinden plaats in logistiek en distributie (69%), gevolgd door productie (26%) en commercie (5%).
       De vijf tips van Marco
 
       1. Durf kritische vragen te stellen
       2. Creëer draagvlak
       3. Wees bestand tegen weerstand
       4. Probeer niet voor de medewerker in te vullen
           hoe zij moeten werken
       5. Zorg voor een positieve benadering
Over risico’s en PBM
In de brouwerij moet rekening gehouden worden met diverse risico’s. Ten eerste rijdt er veel verkeer op het terrein, waaronder heftrucks. Om de kans op een aanrijding te verkleinen heeft Berendsen in opdracht van Heineken signaalkleding ontwikkeld in Heineken groen, gecombineerd met fluorescerend geel en reflectiebanden. ‘De kleding past bij het beeld dat we als bedrijf willen uitstralen. Iedereen loopt trots rond in de kleding’, volgens Marco.
 
Goed zittende kleding is ook van levensbelang in de bottelarij. Mensen kunnen met te lange mouwen of pijpen verstrikt raken in de bewegende delen van machines. Om deze reden wordt de kleding op maat gemaakt.
Overige PBM die het Heineken personeel in de bottelarij beschermen, zijn de gehoorbescherming en snijbestendige werkhandschoenen. Gebroken bierflesjes brengen namelijk een aanzienlijk snijrisico met zich mee.
Andere risico’s zijn het werken in besloten ruimtes en ATEX omgevingen. In deze omgevingen worden extra maatregelen getroffen en worden medewerkers getraind om de veiligheid te verhogen.

Kennis over veiligheid
Voordat je bij Heineken aan de slag mag, moet je een VCA-certificaat halen. Dit is ook voor de uitzendkrachten verplicht. Marco stelt het volgende: ‘We vinden het belangrijk dat er een basiskennis is van de werkzaamheden die men uit gaat voeren en de bijbehorende risico’s. Ze krijgen hiervoor leesmateriaal mee dat is afgestemd op hun opleidingsniveau. Ten slotte maken ze nog een toets over de lesstof.’

Ook krijgt binnen ieder team één productiemedewerker de rol als veiligheidsambassadeur. Voor deze rolhouders worden er toolbox meetings georganiseerd. Dit zijn uitgebreide sessies rondom een bepaald thema die elke twee maanden worden georganiseerd. Tijdens deze interactieve sessies wordt bestaande kennis opgefrist en nieuwe kennis opgedaan. Vervolgens kunnen de rolhouders deze kennis doorgeven aan hun collega’s in de lijn.

Medewerker participatie
Naast het beschikbaar stellen van de nodige PBM’s en kennis, motiveert Heineken medewerkers om mee te denken over mogelijke onveilige situaties. Ook wordt hen gevraagd mee te sparren over deze gevaren, om vervolgens samen tot een oplossing te komen. Als veiligheidskundige helpt Marco met de implementatie van deze oplossingen. Marco: ‘Dit vergroot de betrokkenheid van de medewerkers, zowel bij het signaleren van gevaar als bij het doorvoeren van passende maatregelen.’ 

Om gevaar is een vroeg stadium te signaleren, stimuleert Heineken medewerkers om onveilige situaties en bijna-ongevallen te rapporteren. ‘Iedere medewerker moet 4 meldingen doen per jaar, hoe onschuldig sommige zaken ook lijken. Zo vergaarden we vorig jaar meer dan 3000 meldingen. Twee derde van de meldingen had betrekking op gedrag, wat gelijk het belang van aandacht voor dit thema aantoont.’

Dankzij deze meldingen krijgt Heineken een beter beeld van de mogelijke gevaren binnen de organisatie, en kunnen zij hier nog beter op acteren. Daarnaast ontstaat hierdoor een cultuur waarin iedereen elkaar aanspreekt op onveilig gedrag, maar op een positieve manier. ‘Veilig werken doen we samen’ is het motto.

Als veiligheidskundige is het onmogelijk om overal aanwezig te zijn. Om te zorgen dat iedereen zich aan de voorschriften houdt, zijn er rolhouders aangesteld. Dit zijn productiemedewerkers met extra verantwoordelijkheden voor een thema. Deze ambassadeurs houden niet alleen hun collega’s, maar ook hun leidinggevenden scherp op het gebied van bijvoorbeeld milieu, veiligheid of onderlinge sfeer. Marco geeft aan dat dit voorkomt dat ‘belangen in het gedrang komen, ook wanneer de werkdruk hoog is. En ten tweede is het eenvoudiger om de veiligheid te borgen, zonder dat ik overal als een politieagent bij moet staan.’

Campagnes
Heineken neemt een proactieve houding aan met betrekking tot veiligheid. Jaarlijks organiseert Heineken een speciale veiligheidsweek voor alle medewerkers in de brouwerij. Ieder jaar wordt hierin een andere focus gekozen, die medewerkers de rest van het jaar terugzien in de campagnes rondom veiligheid. Met de slogan ‘Veilig werken, serious business’ wil de brouwer dit jaar bewustzijn creëren en de veiligheid verhogen.

Verder hangen in de brouwerij banners met foto’s van medewerkers die betrokken zijn geweest bij en ongeval of incident. Op de banner staat een citaat dat beschrijft wat er is gebeurd. Door een waargebeurde case als voorbeeld te gebruiken, wordt de afstand tussen theoretische informatie en de dagelijkse praktijk van de medewerker verkleind.

Best practices van Marco

    • Durf kritische vragen te stellen over veiligheid. Aan iedereen binnen de organisatie; van productie tot management.
    • Creëer draagvlak. Het aanstellen van rolhouders is een goede manier om medewerkers actief bij het proces te betrekken. Kies hierbij voor informele leiders, die vaak geen leidende positie hebben, maar toch zeer van invloed zijn in een team.
    • Wees bestand tegen weerstand. Als veiligheidskundige heb je vaak andere belangen dan je collega’s. Ik probeer altijd de dialoog aan te gaan en er samen uit te komen. Dit kan erg lastig zijn, dus dan moet je sterk in je schoenen staan.
    • Probeer niet voor de medewerker in te vullen hoe zij moeten werken. Zij weten het best hoe het eraan toe gaat op de werkvloer. Wil je een procedure veranderen? Laat hen zelf met een voorstel komen!
    • Zorg voor een positieve benadering. Heineken probeert vooral om goed gedrag te belonen en alleen in ernstige gevallen sancties op te leggen.